Mindtuning

Ademhalings oefeningen

Ademhalingsoefeningen en de gevaren

Op Internet zien we de meest vreemde ademhalings therapieën. Ademhalen is een autonoom proces, je doet het vanzelf. Je ademt vanwege de noodzaak om uit te ademen en het lukt je gewoon niet om 10 minuten niet te ademen.
Een snelle ademhaling is altijd een symptoom van stress. Stress en angst pak je niet aan met ademhalingstherapie maar met Mindtuning®. Bij behandeling van hyperventilatie lees je meer informatie. Wanneer je bewust op je ademhaling let loop je groot risico dat je hyperventilatie en stress extreme vormen aanneemt.

Nooit meer ademhalingstherapie

Een tegenstander van ademhalingstherapie is angst- en burnout deskundige Pieter Frijters. Hij waarschuwt al jaren tegen de zin en onzin over ademhalingstherapie. Het lijkt zo'n logische oplossing maar dat is het niet. Ga ook niet bewust je uitademing verlengen. Je bent nou eenmaal niet op de wereld gezet om je ademhaling onder controle te krijgen en pogingen daartoe worden meestal snel afgestraft. Want je onwillekeurig zenuwstelsel zal zoveel bemoeizucht waarschijnlijk niet accepteren.

Stottertherapie

Er is een stottertherapie waar mensen leren om met een ademhalingssteun te spreken. Principe is eerst inademen, de zijkant van de buik tot aan het onderste gedeelte van de ribben uitzetten.

Vervolgens eerst de zin bedenken die je wilt zeggen en vervolgens de zin uitspreken door je uitademing rustig te reguleren. Vreselijk om naar te luisteren omdat het zo onnatuurlijk klinkt.

Niemand leert op deze wijze natuurlijk en boeiend te spreken. Immers geen zinnige spreker zal tijdens het spreken eerst een zin bedenken en met een ademhalingssteun gaan spreken.

Chronische hyperventilatie

Op Internet is een therapie die er kortweg op neer komt om uw ademhaling steeds langer in te houden. Prachtig bedacht maar de bedenker heeft zich nooit gerealiseerd dat hyperventilatie geen probleem op zich is maar juist een symptoom van iets anders:
meestal stress of angst.

Ademhalingstherapeuten charlatans?

Ademhalingsoefeningen tegen ongelukkig voelen en tegen diaree >

Oordeel zelf: ademhalingsoefeningen tegen allerlei kwalen: hoofdpijn, migraine, trillen, prikkelbaarheid, huilen, diaree, wazig zien, dubbel zien, stress, droge mond, ongelukkig gevoel, hartkloppingen, angst, braken, zwabberbenen enz.

Foute boel

Mensen die dagelijks op hun ademhaling letten gaat het niet goed. De buitenwereld dringt nauwelijks nog door en de aandacht wordt naar binnen gericht. Terwijl de aandacht juist naar buiten hoort te gaan wil iemand zich goed voelen.

Prima ademhalingsoefeningen

Een bepaalde ademhaling tijdens yoga, sport, tai chi, chi kung, zen is prima.

Het is verstandig om buiten yoga of sport, niet op dezelfde manier te ademen. Uw hele zenuwstelsel kan van slag raken. Mensen die zich ooit ademhalingsoefeningen hebben laten aanpraten om van een fobie af te komen weten dat. Meestal wordt het erger.

Er zijn mensen die compleet gek werden van ademhalingsoefeningen. Vreselijk om dat mee te maken.

De waarheid

Voor zover bekend is er geen of nauwelijks wetenschappelijk onderzoek over ademhalen. Er is wel ooit onderzoek gedaan bij dieren. Dieren werden mechanisch geprikkeld om volgens de populaire buikademhaling te ademen. Het gevolg: “ze gingen er aan dood”.

Wanneer u gespannen bent zult u anders ademhalen dan wanneer u ontspannen bent. Logisch. De oorzaak van uw gespannenheid is hoe u met bepaalde dingen omgaat. Ademhalingsoefeningen geven geen oplossing. Meestal wel meer problemen.

Ademhalingsoefeningen: Yoga

Al meer dan zestig jaar wordt geschreven over ademhalingsoefeningen. Vooral vanuit Yoga werd veel aandacht gegeven aan het belang van een goede buikademhaling. Tijdens ademhalen adem je Prana in, een soort levensenergie. Yoga oefeningen? Prima. In het dagelijkse leven aandacht aan uw ademhaling loslaten.

Ademhalen doe je continu

De gedachte hierachter lijkt logisch. Ademhalen doe je continu en dan is het wel zaak om dat heel goed te doen. Het is waar dat het gezond is om zuivere lucht in te ademen. Kunt u op deze wereld nog een plek vinden waar de luchtkwaliteit zuiver is? Adem dan zoveel mogelijk van die zuivere lucht wilt in. Let niet op je ademhaling.

Buikademhaling, of..?

Of dat nou een diepe buikademhaling moet zijn of een meer oppervlakkige ademhaling? Niemand heeft gelijk. Er bestaat doodeenvoudig geen ideale ademhaling als alleen die ademhaling waar je niet bij nadenkt.
Geen dier op de hele wereld zal nadenken over ademhaling. Ook nog nooit gehoord over een dier met hyperventilatie. Het zijn alleen mensen die dat kunnen verzinnen. Een aantal zogenaamde ideale ademhalingen op een rij.

Ademhalingsoefeningen: Tai Chi

Vanuit het Tai Chi is er een stroming die het heeft over voor-geboortelijke ademhaling. De buik intrekken bij het inademen en de buik uitzetten bij het uitademen. Prana wordt hier Chi genoemd. Het is van belang om de buik altijd wat aangespannen te houden.
Overigens prima als oefening, maar de kans dat je hele zenuwstelsel volledig vastloopt, is groot wanneer je zo de hele dag probeert te ademen.

Zen boogschieten

In Zen boogschieten wordt een ademhalingsoefening aangeleerd die het mogelijk maakt om met minimale inspanning een boog (lees pijl en boog) op spanning te krijgen. Op louter spierkracht krijgen de meeste mensen een dergelijke boog niet op spanning. Voor het uittrekken van de boog werkt de ademhaling als een soort hydraulische pomp. De hele dag op diezelfde manier ademen, is niet aan te bevelen.

Ademhaling: straaljagerpiloten

Straaljagerpiloten leren een bepaalde manier van pompend en persend ademhalen om de G krachten aan te kunnen. Het bloed wordt met de ademhaling naar beneden geperst. Zou de piloot dat niet doen kan hij bewusteloos raken. Geen enkele piloot zal het wagen om dezelfde ademhaling tijdens het normale leven toe te passen. Hij zou het waarschijnlijk niet overleven.

Ademhalingsoefeningen: Chi Kung

Chi Kung ademhaling is er op vele manieren. Er zijn zoveel vormen en bijna evenveel manieren van ademhalen. Feit is dat bepaalde oefeningen gemakkelijker gaan met een bepaalde ademhaling. De ademhaling wordt als een vorm van hydraulica ingezet.
Ook wordt de ademhaling gebruikt om Chi naar bepaalde plaatsen in het lichaam te brengen om die gezonder te maken.

Ademalingsoefening: onder water blijven

Er is een bepaalde ademhaling te leren om enkele minuten onder water te blijven. Kost heel veel tijd om dat te oefenen. Soms jaren. In het dagelijkse leven is deze ademtechniek niet aan te bevelen.

Ademhalingsoefeningen: operazangers

Er is een Westerse invalshoek voor operazangers. Het gebruiken van een ademhalingssteun tijdens het zingen. De uitademing en daarmee ook de stem is daardoor beter te sturen.

De Oosterse invalshoek voor klassieke zangers is echter weer een heel diepe buikademhaling zonder ademhalingssteun. Beter voor de stem zo wordt geredeneerd.

Ademhalingsoefeningen: hartcoherentie

Dan is er nog hartcoherentie ademhaling. Een ademhaling waarmee je hartritme coherent wordt. Betekent zoveel als dat het hartrite regelmatig onregelmatig hoort te zijn. Wordt hartcoherentie bereikt is er geen stress en komt het hart tot rust. Zo is de gedachtengang hierachter.
Je ademt, in gedachte via het hart, langzaam en diep in en vervolgens even langzaam en diep uit. Feit is dat het veel inspanning kost. Je niet continu met hartcoherentie apparatuur kunt rondlopen en vrijwel niemand het een uur kan volhouden.

Van fobie naar vrijheid

Boek: Van fobie naar vrijheid
Angst om met een auto de snelweg op te gaan, angst om te blozen, om naar een verjaardag te gaan. Dertien procent van de Nederlandse bevolking krijgt ooit te maken met een fobie.



Blijf in contact

Twitter icon
Facebook icon
LinkedIn icon
YouTube icon
Vimeo icon