Mindtuning

Behandeling

Ademhalingsoefeningen en de gevaren

Op Internet zien we de meest vreemde ademhalingstherapieën. Ademhalen is een autonoom proces, je doet het vanzelf. Je ademt vanwege de noodzaak om in en uit te ademen, en het is onmogelijk om bijvoorbeeld tien minuten niét te ademen.
Een te snelle ademhaling is altijd een symptoom van stress, en stress en angst pak je niet aan met ademhalingstherapieën, maar met Mindtuning®. Bij behandeling van hyperventilatie vind je meer informatie. Wanneer je bewust op je ademhaling let, loop je groot risico dat je hyperventilatie en stress extremere vormen aannemen.

Nooit meer ademhalingstherapie

Een tegenstander van ademhalingstherapie is angst- en burn-outdeskundige Pieter Frijters. Hij waarschuwt al jaren voor ademhalingstherapie. Het lijkt zo'n logische oplossing, maar dat is het niet. Ga niet bewust je uitademing verlengen; je lichaam is er nu eenmaal niet voor gemaakt om je ademhaling onder controle te krijgen en pogingen daartoe worden meestal snel afgestraft. Je zelfstandig opererende zenuwstelsel accepteert zoveel bemoeizucht niet.

Stottertherapie

Er bestaat een stottertherapie, waarmee mensen leren om met een ademhalingssteun te spreken. Het principe is dat je eerst inademt, en de zijkant van de buik tot aan het onderste gedeelte van de ribben uitzet.

Vervolgens bedenk je eerst de zin die je wilt zeggen, waarna je deze zin uitspreekt door je uitademing rustig te reguleren. Niet prettig om naar te luisteren, omdat het zo onnatuurlijk klinkt.

Niemand leert op deze wijze natuurlijk en tegelijk boeiend te spreken. Geen enkele – goede - spreker zal immers tijdens het spreken eerst een zin bedenken, en deze daarna met een ademhalingssteun uitspreken.

Chronische hyperventilatie

Op Internet is een therapie die er kortweg op neer komt dat u uw ademhaling steeds langer in houdt. Mooi bedacht, maar de bedenker heeft zich nooit gerealiseerd dat hyperventilatie geen probleem op zich is maar een symptoom van iets anders:
meestal stress of angst.

Ademhalingstherapeuten charlatans?

Ademhalingsoefeningen bij ongelukkig voelen en bij diarree >

Oordeel zelf: ademhalingsoefeningen tegen allerlei kwalen: hoofdpijn, migraine, trillen, prikkelbaarheid, huilen, diarree, wazig zien, dubbel zien, stress, droge mond, ongelukkig gevoel, hartkloppingen, angst, braken, zwabberbenen, enzovoort.

Foute boel

Mensen die dagelijks op hun ademhaling letten, voelen zich vaak niet goed. De buitenwereld dringt nauwelijks nog tot hen door, en de aandacht wordt naar binnen gericht. Dit terwijl de aandacht juist naar buiten hoort te gaan, wil iemand zich goed voelen.

Prima ademhalingsoefeningen

Een bepaalde ademhaling tijdens activiteiten als yoga, sport, tai chi, chi kung of zen is prima, maar het is verstandig om buiten deze activiteiten niet op dezelfde manier te ademen. Uw hele zenuwstelsel kan van slag raken. Mensen die ooit op advies ademhalingsoefeningen hebben gedaan om van een fobie af te komen, hebben hier ervaring mee: helaas wordt het meestal erger.

De waarheid

Voor zover bekend is er geen of nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar ademhalen gedaan. Er is wel ooit onderzoek gedaan bij dieren; deze dieren werden mechanisch geprikkeld om volgens de populaire buikademhaling te ademen. Het gevolg: ze gingen dood.

Wanneer u gespannen bent, zult u anders ademhalen dan wanneer u ontspannen bent: logisch. Die gespannenheid ligt aan hoe u omgaat met bepaalde dingen. Ademhalingsoefeningen geven geen oplossing, maar meestal juist meer problemen.

Ademhalingsoefeningen: yoga

Er wordt al meer dan zestig jaar geschreven over ademhalingsoefeningen. Vooral uit de yogahoek wordt er veel aandacht gegeven aan het belang van een goede buikademhaling. Zogenaamde ‘Yogi’s’ geloven dat je tijdens het ademhalen Prana inademt, een soort levensenergie. Doet u graag yoga-oefeningen? Prima, maar laat in het dagelijks leven de aandacht voor uw ademhaling los.

Ademhalen doe je continu

De gedachte hierachter is logisch: je ademt continu, en daarom is het dan ook heel belangrijk dat je dat goed doet. Wanneer je zuivere lucht inademt, is dat natuurlijk beter voor je dan wanneer je vervuilde lucht inademt. Maar waar op de wereld kun je tegenwoordig nog een plek vinden waar de luchtkwaliteit zuiver is? Zorg er toch voor dat je – wanneer mogelijk - zoveel mogelijk zuivere, frisse lucht inademt. Adem dan zoveel van deze lucht in als je wilt, máár: let niet op je ademhaling.

 

Buikademhaling, of..?

Kun je nu het beste diep vanuit je buik ademhalen, of is het beter om een meer oppervlakkige ademhaling te handhaven? Het antwoord ligt ergens in het midden. De ideale ademhaling is de ademhaling die voor jou vanzelf gaat, de ademhaling waar je niet bij nadenkt. Het grappige is dat er geen dieren bestaan met ademhalingsproblemen, zoals hyperventilatie: dieren denken niet na over hun ademhaling. Alleen mensen maken het zichzelf zo moeilijk.

Hieronder worden een aantal – geclaimd ideale – ademhalingen en ademhalingsoefeningen gegeven:

 

Ademhalingsoefening: Tai Chi

Vanuit het Tai Chi is er een stroming gelooft in voorgeboortelijke ademhaling. Dit gaat zo: je trekt de buik in bij het inademen, en je zet de buik uit bij het uitademen. Het is belangrijk dat je de buik altijd een beetje aangespannen houdt. Ook hier wordt geloofd in de zogenaamde levensenergie, die hier – in tegenstelling als bij yoga – niet Prana, maar Chi wordt genoemd. Deze methode werkt prima als ademhalingsoefening, maar adem niet de hele dag op deze manier: de kans is groot dat je zenuwstelsel dan vastloopt.

Ademhalingsoefening: Zen boogschieten

In Zen boogschieten wordt een ademhalingsoefening aangeleerd die het mogelijk maakt om met minimale inspanning een boog op spanning te krijgen. Op enkel spierkracht krijgen de meeste mensen een boog niet gespannen. Voor het uittrekken van de boog werkt de ademhaling als een soort hydraulische pomp. De hele dag op deze manier ademen, is niet aan te bevelen.

Ademhaling: straaljagerpiloten

Straaljagerpiloten leren een bepaalde manier van pompend en persend ademhalen om de zogenaamde ‘g-krachten’ aan te kunnen. Het bloed wordt met de ademhaling naar beneden geperst. Zou de piloot dat niet doen, dan kan hij bewusteloos raken. Maar geen enkele piloot zal het wagen om dezelfde ademhaling tijdens het normale leven toe te passen. Hij zou het waarschijnlijk niet overleven.

Ademhalingsoefening: Chi Kung

Je kunt op veel manieren via Chi Kung ademhalen. Een geloof bij deze stroming is dat bepaalde oefeningen gemakkelijker gaan, wanneer ze vergezeld gaan van een bepaalde ademhaling. De ademhaling wordt als een vorm van hydraulica (waterloopkunde) ingezet.
Ook wordt de ademhaling gebruikt om Chi naar bepaalde plaatsen in het lichaam te brengen om deze gezonder te maken.

Ademhalingsoefening: onder water blijven

Je kunt een bepaalde ademhaling leren, die het mogelijk maakt om enkele minuten onder water te blijven. Het kost echter heel veel tijd om dit te leren, soms wel jaren. Daarnaast is het ook niet zonder risico’s, daarom is deze ademhalingstechniek in het dagelijks leven niet aan te bevelen.

Ademhalingsoefening: operazangers

Er is een Westerse invalshoek om operazangers te ondersteunen bij hun ademhaling, dit is het gebruiken van een ademhalingssteun tijdens het zingen. De uitademing, en daardoor ook de stem, is daardoor beter te sturen.

De Oosterse invalshoek is daarentegen weer een heel andere. Hier wordt gebruik gemaakt van een heel diepe buikademhaling zonder ademhalingssteun. Er wordt als argument gegeven dat dit beter voor de stem is.

Ademhalingsoefening: hartcoherentie

Dan is er als laatste nog hartcoherentie-ademhaling. Dit is een ademhaling waarmee je hartritme coherent aan je ademhaling wordt. Kort gezegd, betekent dit dat je hartritme – net als je ademhaling – regelmatig onregelmatig hoort te zijn. Wanneer hartcoherentie wordt bereikt, is er geen stress en komt het hart tot rust.  Het is de bedoeling dat je – in gedachten via het hart – lang en diep inademt, en vervolgens net zo lang en diep uitademt. Dit kost je veel inspanning. Daarnaast kun je niet continu met hartcoherentie-apparatuur rondlopen, en is het vrijwel onmogelijk om dit een uur (laat staan langer) vol te houden.

 

Angsten en verslaving

Als mensen langdurig blootstaan aan angsten en stress, zoeken ze soms wanhopig naar middelen om hun angst te onderdrukken. Regelmatig raken mensen verslaafd aan medicatie, drank of drugs. Dus in plaats van dat ze hun problemen oplossen, krijgen ze er een probleem bij. Ook hier zijn oplossingen voor. Onder andere Stichting Narconon biedt programma`s om te herstellen van een verslaving.

Direct aan de slag
met het oplossen van je probleem?

Dat kan nu ook online!
Klik HIER voor meer info.

Van fobie naar vrijheid

Boek: Van fobie naar vrijheid
Angst om met een auto de snelweg op te gaan, angst om te blozen, om naar een verjaardag te gaan. Dertien procent van de Nederlandse bevolking krijgt ooit te maken met een fobie.



Blijf in contact

Twitter icon
Facebook icon
LinkedIn icon
YouTube icon
Vimeo icon